Recensie: Verheven koninkrijk

Recensie: Verheven koninkrijk

Al vier jaar werd uitgekeken naar een nieuwe roman van Yaa Gyasi, nadat haar debuutroman Weg naar huis een bestseller werd. Waar Weg naar huis ruim 300 jaar Ghanese en Amerikaanse geschiedenis, slavernijverleden en oorlog bestrijkt, is haar nieuwe roman Verheven koninkrijk kleiner – maar net zo mooi en misschien wel nog indringender geschreven.

Gifty

In Verheven koninkrijk volgen we het nog jonge leven van Gifty, een briljante studente neurowetenschap aan de universiteit van Stanford. Vanwege haar immigratieachtergrond, haar huidskleur, en de lagere sociale klasse van haar familie, heeft Gifty altijd het gevoel gehad dat ze iets moest bewijzen, en dat ze daar alleen in kan slagen als ze een briljante uitblinker zou worden. Bovendien heeft ze van jongs af aan veel verdriet gekend: een afwezige vader, een verslaafde broer, een depressieve moeder. Daarom bestaat haar leven alleen uit hard werken. Ze kiest er bewust voor om het “allermoeilijkste” te doen.

Kerk versus wetenschap

Het verhaal beschrijft Gifty’s jeugd in de kerk, met de eerlijke en soms komische blik van een kind, en de worsteling met het vinden van geluk en verlossing. Na het verlies van haar broer, en eigenlijk ook haar moeder, verruilt Gifty de pinksterkerk van haar jeugd voor een nieuw geloof: de wetenschap. Voornamelijk om de oorzaak te vinden voor het leed wat haar familie is overkomen. Maar wanneer haar moeder noodgedwongen bij haar komt wonen, is ze niet meer zo zeker van haar rotsvaste geloof in de wetenschap. Want ze moet concluderen dat niet één onderzoek ter wereld een mens volledig kan beschrijven.

Transcedentie

Hoewel het verhaal klein lijkt, met slechts vier personages en één verhaallijn, pakt Yaa Gyasi grote onderwerpen aan: migratie, racisme, verslaving, depressie, rauw, geloof en wetenschap. Ze blijft nuchter, haar boek is geen aanklacht, maar juist een intieme beschrijving van het verdriet van één familie. Waar de wetenschappelijke teksten soms taai zijn, is de rest van het boek zo mooi geschreven dat het lezen ervan werkelijk een overstijgende ervaring is.

Koop het boek hier in het Nederlands en hier in het Engels.

Auteur:               Yaa Gyasi
Uitgeverij:          De Bezige Bij