Recensie Orkaanseizoen

Recensie: Orkaanseizoen

Wie wil zich nu niet aan een Mexicaans strand wanen in plaats van in onze eigen achtertuin of op ons balkon? Helaas moeten we je teleurstellen: Orkaanseizoen sleept je niet mee naar Playa del Carmen of Cancún. Fernanda Melchor’s roman is namelijk niet bepaald positieve reclame voor Mexico. Sterker nog, we leren Mexico kennen van haar slechtste kant. Want we zijn in het fictieve dorp La Matosa, waar een moord is gepleegd. Voor de inwoners van het dorp zijn armoede, bijgeloof, homofobie, illegale abortussen, drugsgebruik, prostitutie, en geweld tegen en moord op vrouwen aan de orde van de dag. Vanuit vier dorpelingen, Luismi, Munra, Norma en Brando, leren we hoe het is om in zulke omstandigheden te leven. De personages zijn afwisselend slachtoffer, omstander of dader van de harde werkelijkheid. En dat maakt Orkaanseizoen zo fascinerend.

Wat Fernanda Melchor heel knap doet is een personage op de meest brute of treurige wijze introduceren, om vervolgens een hoofdstuk vanuit die persoon te schrijven, op zo’n manier dat je sympathie voor hem of haar kunt opbrengen. Dat is mooi, want net als de verzonnen personages zijn mensen in werkelijkheid gelaagd. Zo is Brando niet alleen maar een drugsverslaafde nietsnut, maar ook heimelijk verliefd op Luismi. Maar hij kan geen ware emoties tonen, alleen geweld.

Vergis je niet, niemand is zielig in Orkaanseizoen. Het boek wijst nergens op kritiek richting de Mexicaanse autoriteiten, ondanks de terreur van drugskartels en het hoge percentage femicide dat pandemische vormen aanneemt. Nee, het leven is zoals het is. In woeste en kolkende zinnen denderen we door het boek waarin ons niets bespaard wordt. Het resultaat is dat je als lezer, als toeschouwer eigenlijk, je op momenten heel ongemakkelijk voelt. Maar door haar ritmische manier van schrijven, weet Fernanda Melchor ons door te laten lezen, helemaal tot het eind wanneer we eindelijk te weten wie de moord heeft gepleegd.

Fernanda Melchor is met Orkaanseizoen kanshebber voor de International Booker Prize 2020. De prijs wordt deze zomer uitgereikt.

Wil je weten waarom Orkaanseizoen een favoriet is? Bestel het boek dan hier.

Auteur:         Fernanda Melchor