Foto De rook die dondert

Recensie: De rook die dondert

Onze eerste recensie van 2020 gaat over een boek waar we zelden zó van hebben genoten. In ‘De rook die dondert’ volgen we de levens van drie vrouwen en hun nakomelingen. Agnes, de witte, blinde dochter van een Britse parlementariër, wordt verliefd op een zwarte ingenieur en gaat er met hem vandoor naar Zambia. Het land staat op dat moment op het punt om onafhankelijk te worden. Sibilla, opgegroeid als buitenechtelijk kind in Italië, en door een medische aandoening van top tot teen bedekt met haar, vlucht met haar geliefde naar Zambia om een nieuw leven op te bouwen. Matha, een in Zambia geboren wiskundig genie, wordt geplaagd door een – letterlijk – eindeloze stroom van tranen nadat een ongewenste zwangerschap haar heeft gedwongen om een carrière in de wetenschap op te geven.

Zambia: feit en fictie

In de daaropvolgende decennia worden de kinderen en kleinkinderen van deze vrouwen steeds dichter naar elkaar toe gedreven, en hun persoonlijke lot raakt onlosmakelijk verbonden met het lot van een hele natie, wanneer Zambia zichzelf opnieuw probeert uit te vinden. De rook die dondert lijkt op een, door ons zo geliefde, familieroman ook al beslaat het boek meerdere families. Het boek neemt je mee terug de geschiedenis van Zambia in, waarbij je zowel kennismaakt met de schoonheid als de uitdagingen van zuidelijk Afrika. De armoede en de aidsepidemie ontstaan in een omgeving waarin de Zambezi-rivier en de Victoria Falls rijkelijk stromen en donderen.

In het derde deel van het boek wordt het verhaal soms iets te langdradig. We volgen dan de derde generatie: de kinderen Jacob, Joseph en Naila. Alle drie zijn ze op zoek naar zingeving in hun leven, naar een manier om hun stempel op de wereld te drukken. We leven ondertussen in 2023, in een dystopische wereld waarin telefoons in vingertoppen worden geïmplanteerd en minuscule drones mensenmassa’s te lijf gaan.

De debuutroman van Namwali Serpell is verfijnd, historisch, politiek en geestig tegelijk. Kleine onderhoudende historische feiten worden afgewisseld met persoonlijke drama’s en avonturen. Lees dit boek als je geïnteresseerd bent in geschiedenis en de ontwikkeling van een nationale identiteit, én houdt van fascinerende verhalen.

Bestel het boek hier in het Nederlandstalig en hier in het Engelstalig.

Auteur:               Namwali Serpell
Uitgever:            Atlas Contact