Recensie: De boekhandel van Teheran

Recensie: De boekhandel van Teheran

“Het lot staat in onzichtbare inkt op ons voorhoofd geschreven”. Deze boodschap geeft Marjan Kamali ons mee in haar nieuwste roman De boekhandel van Teheran. Het Engelstalige origineel, The Stationery Shop, was al enige tijd verkrijgbaar in onze winkel. Sinds Valentijnsdag ligt dit mooie boek in het Nederlands in de boekwinkel, uitgegeven bij Ambo|Anthos.

De publicatiedatum maakt meteen duidelijk dat De boekhandel van Teheran bovenal een romantisch liefdesverhaal is. Tussen Roya en Bahman: ook wel de Romeo en Julia van Teheran in de jaren vijftig. Zoals bij zoveel jeugdliefdes kan hun relatie geen stand houden. Hoe kan dat ook, in een tijd waarin klassenverschillen nog niet overbrugd kunnen worden? Wanneer je voor je zieke moeder moet zorgen, en wanneer je land zich in een revolutie stort? Sterker nog: als het lot al bepaald is, kun je het tij dan nog keren?

Een Perzische droom

Wat De boekhandel van Teheran zo mooi maakt is dat het ons een inkijkje geeft in de culturele geschiedenis van Iran. De Perzische cultuur en literatuur spatten van de bladzijden! Kamali’s beschrijvingen van de Iraanse keuken, de geuren, en de kleuren van Teheran brengen je in staat om linea recta een enkeltje Iran te boeken. De beschrijvingen van de politieke spanningen, zowel op straat als aan de eettafel, de angst en de onzekerheid zijn zo beeldend opgeschreven dat het voelt alsof je zelf aan de vooravond van een revolutie staat.

Dit maakt het boek ook zo spannend. Bij iedere bladzijde wordt je steeds nieuwsgieriger naar wat de jonge geliefden te wachten staat – op politiek en op romantisch gebied. Wij geven er nog niet teveel van weg. Koop het boek snel als je wilt weten hoe dit verhaal afloopt.

Bestel het boek hier in het Nederlands en hier in het Engels.

Auteur:               Marjan Kamali
Uitgever:            Ambo|Anthos